Blog #6 - Geef prioriteit aan lesobservaties
Mieke Noordermeer – 29 maart 2024 – 3 minuten leestijd
Weet je dat lesobservaties vaak worden gecanceld vanwege tijdgebrek? Of alleen worden ingezet bij signalen zoals tegenvallende resultaten? En er daardoor een negatieve associatie ontstaat bij alleen al het woord lesobservatie?
Een lesobservatie is juist op een positieve manier kijken naar wat goed gaat en waar uitdagingen zitten en zou in elk onderwijsteam een prioriteit moeten zijn.
Sterk middel
Een lesobservatie is namelijk essentieel om inzicht te krijgen in de professionele ontwikkeling van een docent. Het is een sterk middel om het pedagogisch didactisch handelen van de docent te bevorderen en een dieper inzicht te verwerven. Vooral voor de startende docent onmisbaar, maar zeker ook voor de ervaren docent is dit nog altijd van waarde.
Voldoening
Lesobservaties zijn nuttig en waardevol, zeker als ze met regelmaat worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar en na driekwart van het schooljaar. Het geeft docenten voldoening om bevestiging en waardering te krijgen voor wat goed gaat in de les. Groei en ontwikkeling worden hiermee duidelijk voor de docent; dit geeft (zelf)vertrouwen, stimulatie en motivatie.
Lesobservaties van docenten bevorderen de leerprestaties van leerlingen
Waarderend observeren
Waarderend observeren en constructieve feedback geven is mijn uitgangspunt. De docent krijgt een duidelijk beeld van wat er goed gaat en krijgt (zelf)inzicht over mogelijke uitdagingen. Tijdens de evaluatie brengen we lessituaties terug en bespreken deze na. Meestal kan de docent zelf direct aangeven wat er gebeurde en wat een andere keuze had kunnen zijn: er vindt ontwikkeling plaats. Lukt dat niet direct, dan stel ik vragen die erop gericht zijn om zelf tot het antwoord te komen. De docent krijgt altijd inzicht over het eigen handelen en gaat op zoek naar waar gedrag vandaan komt. Dit zijn zeer waardevolle momenten en tot groeien te komen.
Strippenkaart
Mede door de krapte op de arbeidsmarkt, is het zeer belangrijk om goed voor docenten te zorgen. Zet lesobservaties op de prioriteitenlijst en gun deze positieve waardering en professionele ontwikkeling!
Ik ben beschikbaar om deze taak uit handen te nemen en heb een strippenkaart samengesteld waarmee 5, 10, 15 of 20 lesobservaties inclusief nabespreking afgenomen kunnen worden. Voor meer informatie bekijk www.docentboostmbo.nl/pakketten.
Wat anderen zeggen
“Ik gun iedereen een Mieke”
“Doelgericht, stimulerend, verdiepend, aanzetten tot reflectie, kritisch, opbouwend, vanuit rust & nieuwsgierigheid het gesprek aangaan.”
Anouk van Doorn, docent LB mbo
“Echte vakvrouw”
“Ik ervaar Mieke als een sensitieve, betrokken en motiverende coach. Mieke sluit aan bij wie ik ben als mens en van daaruit wie ik ben of wil zijn als docent. Ik voel mij met deze benadering gezien.” Renske Stevens, docent LB mbo
“Positief kritisch”
“Betrokken, persoonlijk, juiste hoeveelheid ruimte-sturing, positief kritisch.” Gijs van Dijk, studieadviseur uni
Ik ben Mieke Noordermeer, docentcoach en onderwijsvernieuwer. 14 jaar ervaring in het middelbaar beroepsonderwijs als LC docent, werkplekbegeleider, pdg-coach, studieloopbaanbegeleider, opleidingscoördinator en onderwijsontwikkelaar.
#lesobservaties #lesobservatieiseencadeau #docentcoach #docentboost #docentboostmbo #coachingonderwijs