Docentcoaching

Het belang van een docentcoach voor beginnende docenten kan niet worden OVERschat. In de drukke en met regelmaat best lastige schoolomgeving ben IK beschikbaar met tijd en aandacht. Ik geef niet alleen deskundige en praktische ondersteuning en advies, maar ik zorg er ook voor dat de docent kan nadenken en ontdekken wat voor docent hij/zij is en wilt zijn. Door middel van regelmatige observaties, feedbacksessies en gerichte begeleiding help ik docenten om hun sterke punten te herkennen en te benutten. Tegelijkertijd werken we aan het verbeteren van de knelpunten. Het is essentieel dat docenten beschikken over effectieve pedagogische en didactische vaardigheden; dit is een ontwikkeling en heeft aandacht nodig. Door beginnende docenten te ondersteunen en begeleiden, draag ik bij aan een goede start en een ‘warme landing’: er wordt een sterke basis gelegd voor de toekomst met veerkrachtige en gemotiveerde docenten die in staat zijn om effectief om te gaan met de uitdagingen van het onderwijs. Kijk hier voor het coachtraject: DocentKRACHT.

Je bent met een droombeeld of passie het onderwijs ingegaan, waarin je van betekenis wilde zijn en het verschil wilde maken voor studenten. Waarin jij jouw kennis en ervaring wilde delen met de toekomstige beroepsbeoefenaars.

De vraag is: voel jij je droombeeld nog?

Waar loop jij tegenaan?

  • “Heb je als docent het gevoel dat het werk zich opstapelt en je niet doet waar je het meest plezier uithaalt: lesgeven?”
  • “Worstel je als docent met uitdagend gedrag in de klas?”
  • “Voel je je als docent onvoldoende gezien of gehoord?”
  • “Wil je stoom afblazen én weer inzicht krijgen in dingen die wel goed gaan?”
  • “Je bent beginnend docent en hebt behoefte aan ondersteuning?”
  •  “De balans werk en privé is teveel veranderd en daar voel je je niet goed bij?”
  • “Merk je dat je steeds tegen dezelfde zaken aanloopt en heb je er last van?”
  • “Vul zelf maar in…”
BOOST is vooruitgaan met (hernieuwde) energie, impuls en/of prikkel

Docent contactformulier

Meer weten? Vul het contactformulier in en stuur je reactie, bericht of vraag. Ik neem vrijblijvend contact met je op!

Nieuws / CNV Connectief

Lerarentekort in mbo blijft niet zonder gevolgen

“In het mbo stijgen de tekorten. De zorgen die bij mbo-docenten leven over het (kwalitatief) lerarentekort en hoe daarmee wordt omgegaan, komen ook naar voren in recent onderzoek van CNV Onderwijs onder deze groep. Daaruit blijkt dat het lerarentekort volgens de respondenten van deze enquête inderdaad volop merkbaar is in het mbo. En dat blijft niet zonder gevolgen. Het gaat ten koste van de huidige docenten: het heeft negatieve invloed op het werkplezier (20% van de respondenten), werknemers hebben veel last van stress (31%) en er heerst een gespannen sfeer in het team (27%).
Daarnaast is er sprake van een kwalitatief lerarentekort. Dit houdt in dat vakken gegeven worden door personeelsleden die daar niet bevoegd voor zijn en geen bijscholing hebben gevolgd.” 

Bron: Lerarentekort in mbo blijft niet zonder gevolgen – Nieuws / CNV Connectief

Begeleiden
Ontwikkelen
Observeren
Stimuleren
Terugkijken