Lesobservatie

Een lesobservatie is op een positieve manier kijken naar wat goed gaat en waar uitdagingen zitten. Waarderend observeren en constructieve feedback geven is mijn uitgangspunt. Als coach bekijk ik een les of een onderdeel van de les, afhankelijk van de reden voor de observatie.
Is het van uit een coachtraject, dan kijk ik naar nieuw gedrag of nieuwe dingen die worden uitgeprobeerd. Vaak met een gerichte observatievraag vanuit de docent. De lesobservatie is effectief omdat het de transfer van het geleerde naar de echte situatie stimuleert en ondersteunt (Showers, 1985).
Lesobservaties zijn dus nuttig en waardevol, zeker als ze met regelmaat worden uitgevoerd. Groei en ontwikkeling worden duidelijk voor de docent; dit geeft (zelf)vertrouwen, stimulatie en motivatie. Bovendien bevorderen lesobservaties van docenten de leerprestaties van leerlingen.

Het geeft docenten voldoening om bevestiging en waardering te krijgen voor wat goed gaat in de les.
Jammer genoeg staat de lesobservatie dikwijls niet op het prioriteitenlijstje. Een les valt uit, het rooster wijzigt, een collega is ziek: genoeg redenen waardoor het (weer) niet doorgaat. Het is verklaarbaar, maar lesbezoeken zijn essentieel om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van docenten, het pedagogisch didactisch handelen te bevorderen en een dieper inzicht te verwerven.

Zet lesobservaties weer op de prioriteitenlijst en neem contact met mij op!

Degenen die het weten, doen dat.
Zij die begrijpen, onderwijzen.

-Aristoteles

Contactformulier